Cut-out over Middelhavet

24. april 2016

Tusenvis av båtflyktninger har druknet i middelhavet, i «We will arrive tomorrow» hjelper animasjon deg å få grep om det.

Tekst av Klara Skovro Thoresen FOTO: Dagfinn Graneng

Det er oktober 2013. En båt reiser fra Afrika i retning Europa. Ombord sitter over 500 migranter. Så, ved den sørlige italienske øya Lampedusa, begynner båten å synke. Over 360 mennesker mister livet.

Dramaet som utspilte seg utenfor Lampedusa inspirerte regissør Maria Galliani Dyrvik. Gjennom stemmene til Mahmad, Ibrahim, Mahadi, Rasha og Odei tar kortfilmen We will arrive tomorrow, en dokumentar på snaue åtte minutter, oss med på reisen over Middelhavet med en sterk cut-out animasjon.

– Jeg så ingen annen måte å fortelle denne historien på, sier Dyrvik.

Sammen med produsent Anita Jonsterhaug Vedå reiste hun ned til Italia. Der traff de flyktninger som hadde overlevd drukningsdramaet og nettopp kommet i land. Fra Eritrea. Fra Syria, og fra Somalia. Mennesker med ulik bakgrunn, men med det samme målet: å finne fred.

IMG_0248

– Nok en gang blir Europa virkelig skremt av tallene. Men når du hører historiene skjønner du at tallene ikke betyr noe. Folk må skjønne at de også er mennesker, akkurat som oss, sier Dyrvik.

Å bruke cut-out som teknikk føltes naturlig for filmskaperne. Denne type animasjon lages av løse, flate biter som flyttes litt mellom hvert stillbildeopptak. Kunstneren bak, Tommy Grov, er tidligere studiekamerat av produsenten, og var et passende valg.

– Tommy har en dyster og mørk stil som jeg tror passer følelsen mange av flyktningene kan ha kjent på under reisen. Det er hakkete, en bit om gangen. Denne måten fungerer bra for å fortelle de sterke historiene, man kommer lenger under huden.

«Når du hører historiene skjønner du at tallene ikke betyr noe»

Animasjonsprosessen var lang. Teknikken krevde mye, det var langsomt og tungt.

– Risikoen for å feile og måtte gjøre ting på nytt er stor. Ingen av oss har laget animasjonsfilm før, så det har vært en stor læringsprosess, sier Dyrvik.

Flyktningtemaet går tydelig igjen under årets dokumentarfilmfestival, og selv om We will arrive tomorrow skiller seg ut i stil, er regissøren bare glad for å være med på å styrke flyktningenes stemme.

– Det er kjempebra at så mange tar det opp. Det er en ære å få lov til å være med på å ta opp temaet, sier Dyrvik.