Pitchekonkurranse: Jakten på den sterke historien

23. april 2016

pitchetevling under Dokfilm tok Ingun Tøndel med seg selve gullkalven – 15.000 i tilskudd fra VGTV til utviklingen av dokumentarfilmen Dominica Comfort.

Av Ine Brunborg FOTO: Marte Bergset

Ingun Tøndel er tidligere nestleder av dokumentarfilmfestivalen, og pitchet for aller første gang sitt mastergradsprosjekt Dominica Comfort. Grunnen til at hun gikk helt til topps mener hun selv er historien hun ønsket å fortelle.

– Det filmen tar for seg er pressende, noe som alle kan relatere seg til, selv om man ikke har opplevd noe lignende. Det handler jo om livet og døden, sier Tøndel.

Dominica Comfort handler om en ekstraordinær fotograf med samme navn. I tillegg til vanlige portretter, tar Comfort også bilder av dødfødte barn. Dette for at foreldrene kan huske dem.

Under presentasjonen av prosjektet, viser Tøndel bilder av små barneføtter i foreldrenes hender. Hun forteller om hvor tungt det kan være, at hun flere ganger har gått fra jobb og kjent på hvor sterk denne hverdagen er. Likevel er dette betydningsfullt arbeid for henne.

– Det er viktig at man også viser det som er vanskelig, sier hun.

Ingun Tøndel

Ingun Tøndel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Årets panel besto av representanter fra Vestnorsk Filmsenter, VGTV og Norsk filmforbund. Hedda Mjøen fra VGTV delte ut tilskudd til den pitchen hun hadde det beste øyet til.

– Vi ser etter sterke, oppsiktsvekkende historier, noe som oppfordrer til debatt og deling, forteller Mjøen. – Spesielt i VG ser vi også etter potensiale for store overskrifter.

 Kristine Ann Skaret representerte Norsk Filminstitutt i panelet. Hun benyttet anledningen til å fortelle om de harde fakta: det kan være en kamp å få støtte.

– Vi forvalter ca. 16 millioner i året, og i fjor ga vi støtte til 25 prosjekter. Hos oss må man ha med en produsent med vesentlig erfaring, og vi ser etter prosjekter med store ambisjoner – noe som når ut, sier Skaret.

Samtidig mener hun at å fortelle om prosjektene er viktig. – jo mer dere klarer å formulere det dere ønsker å lage, jo bedre blir det, forteller hun.

Årets jury: Hedda Mjøen fra VGTV, KriStine Ann Skaret fra NFI og Lars Skorpen fra Vestnorsk filmsenter

Årets jury: Hedda Mjøen fra VGTV, KriStine Ann Skaret fra NFI og Lars Skorpen fra Vestnorsk filmsenter

Årets panel besto av representanter fra Vestnorsk Filmsenter, VGTV og Norsk filmforbund. Hedda Mjøen fra VGTV delte ut tilskudd til den pitchen hun hadde det beste øyet til.

– Vi ser etter sterke, oppsiktsvekkende historier, noe som oppfordrer til debatt og deling, forteller Mjøen. – Spesielt i VG ser vi også etter potensiale for store overskrifter.

 Kristine Ann Skaret representerte Norsk Filminstitutt i panelet. Hun benyttet anledningen til å fortelle om de harde fakta: det kan være en kamp å få støtte.

– Vi forvalter ca. 16 millioner i året, og i fjor ga vi støtte til 25 prosjekter. Hos oss må man ha med en produsent med vesentlig erfaring, og vi ser etter prosjekter med store ambisjoner – noe som når ut, sier Skaret.

Samtidig mener hun at å fortelle om prosjektene er viktig. – jo mer dere klarer å formulere det dere ønsker å lage, jo bedre blir det, forteller hun.