Karakterjaget på helsa løs

23. april 2016

I dokumentarfilmen Gjennom nåløyet retter ein ung studentfilmskaper et kritisk blikk mot det norske utdanningssystemet og karaktersetting.

Av Klara Skovro Thoresen FOTO: Dagfinn Graneng

En karakter sier ikke hva du kan i et stort fag, det sier hva du kan om oppgaven du har skrevet, sier regissør Fredrik Lian og advarer mot et utdanningssystem der karakterene etter hans syn tillegges alt for stor vekt.

Gjennom nåløyet er ikke bare en systemkritisk film. Den dokumenterer også at prestasjonspresset går på selvbildet løs. Studenter som ikke takler å gi opp, og som for tredje året på rad legger alt de har av tid og krefter for å komme gjennom et av de trangeste nåløyene i studie-Norge, til tross for at alt kan være forgjeves.

– Vi lever etter myten om at jobber man hardt nok så klarer man alt. Da blir det tungt å svelge at man faktisk ikke klarer alt her i verden, sier Lian.

For mange er det lettere å ta et år til enn å hoppe av. Det stikker å måtte gi seg. Prestasjonssamfunnet viser seg fra sin sterkeste side.

– Vi har et samfunn som underbygger prestasjon. Man skal ikke fraskrive studentene ansvaret da det er ingen som tvinger dem, men systemet krever at de presterer. Ofte til det ekstreme.

Handler om flaks og uflaks

– Karakterjaget er nedbrytende. Det påvirker selvtilliten, sier Lian, og vet hva han snakker om.

Regissøren studerer selv psykologi, og er nå på fjerde året. Men veien dit har ikke vært enkel. Inntil opptakskravene nå endres høsten 2016 har inngangsbilletten til profesjonsstudiet i psykologi ved Universitetet i Bergen vært toppkarakterer på årsstudiet. Kun A har vært godt nok.

 

Selv brukte Lian to år på å komme inn. I filmen har han fulgt tre studenter gjennom årsstudiet ved UiB. Et studium som har høstet mye kritikk, blant annet for manglende kvalitetssikring av sensorer.

– Jeg håper filmen kan nyansere bildet av hvordan vi vurderer studenter. At sensuren varierer skjer nok ikke bare på Universitet i Bergen, men er en naturlig konsekvens av vurderingsmåten, sier Lian, som er i mot hele karaktersystemet.

– Karakterer er ingen optimal løsning. En karakter sier ikke hva du kan i et stort fag, det sier hva du kan om oppgaven du har skrevet. Det handler om flaks og uflaks. Det er ikke ideelt. En sensorveiledning er helt nødvendig, og vil være et steg i riktig retning.

IMG_0109

Selvlært

Lians dokumentarfilm Gjennom nåløyet vises under Dokfilm – dokumentarfilmfestivalen i Volda – etter at han først fikk den publisert på Aftenposten.

– Det var godt få filmen på Aftenposten. Jeg tar det som et kvalitetsstempel. Men å vise filmen på Dokfilm betyr kanskje enda mer. Det er skikkelig kult, og gir meg mestringsfølelse og mersmak. Det inspirerer meg til å fortsette å lage film, sier den selvværte filmskaperen og – entusiasten.

Han har lest seg opp spurt seg fram og ellers prøvd og feilet på veien fram mot hans første store filmprosjekt. Bak seg har han flere mindre filmer.

– Jeg ønsker å skape emosjonelle bevegelser og følelser. Film er min måte å uttrykke meg på, fordi det finnes så ekstremt mange elementer som gjør det mulig å føle noe, sier Lian.